Att tänka på för att minska fukt- och vattenskador
Du har ett ansvar för att ta hand om din bostad när du bor hos oss. När hyresgäster flyttar in och ut besiktar vi bland annat för att kontrollera och motverka fukt- och vattenskador. Under tiden som du bor hos oss är du välkommen att höra av dig om du misstänker en skada eller en risk för skada.
Att åtgärda en vattenskada kan bli dyrt för dig som hyresgäst. Vattenskador kan komma i många olika former, men vi delar med oss av tips för hur du själv kan göra för att motverka skadorna och vad du ska göra om olyckan är framme. Är det du som har orsakat skadorna är det också du som får betala för reparationen.
Vanligaste vattenskadorna är kök med läckande kylskåp, men också skador i badrummet när man ser att hyresgästen spolat av väggar och golv eller använt för mycket vatten för att skura golvet.
Johan, skadehanterare på Kfast
Om du misstänker en fukt eller vattenskada ska du gör en felanmälan på Mina sidor. Om du är med om en vattenläcka under kvällar, nätter och helger ringer du vår jour på telefonnummer 016-12 60 40.
Vattenskada i kök
Många vattenskador sker i köket. Här är det främst läckage från kyl och frys som är problemet, men även stopp i köksavloppet. Det gäller att ha koll på sin kyl och frys, så det är ganska enkelt att förebygga vattenskador i köket. Att rengöra avrinningshålet och frosta av frysen är en bra start.
Se också till att inte spola ner en massa fett och olja i vasken. Om du häller ut matolja och fett i diskhon blir det lätt stopp i avloppet. Det beror på att fettet stelnar och bildar fettproppar.
Håll koll på att det inte droppar vatten
från ledningar och avlopp under diskbänken.
Du behöver även kontrollera och tömma dräneringshålet i kyl och frys med jämna mellanrum.
Tips! Använd gärna en piprensare eller ett buntband.
Vattenskada i badrum
Flest vattenskador sker i badrummet. En naturlig förklaring är att här finns rinnande vatten och vattenledningar, men tyvärr orsakas de flesta vattenskadorna av att du som hyresgäst hanterar badrummet på fel sätt.
Ofta är det stopp i ett avlopp som orsakar skadan. Du som hyresgäst ansvarar för att rensa avlopp och vattenlås i badrummet. Har du ett avlopp som krånglar? Gör en felanmälan på Mina sidor. Många vattenskador hade kunnat undvikas om vi bara fått den informationen.
Så rensar du vattenlåset
Luktar det illa från handfatet på toan? Har du fått helt stopp? Rinner det dåligt?
Tänk på: Skruva isär, rensa och testa. Spola bara ner toapapper och det som passerat kroppen!
Så rengör du golvbrunnen
Rinner vattnet dåligt i badkaret eller duschen? Är det helt stopp? Luktar det illa? Under badkaret eller i duschen på toan, ta bort lilla korgen, rensa och testa.
Vad kan du göra för att undvika fukt- och vattenskador?
- Frosta gärna av frysen vid jämna mellanrum. Använd gärna spannar, ugnsplåtar och handdukar under tiden du frostar av, så att du får så lite vatten som möjligt på golvet.
- Tänk på att alla ytor i badrummet inte är en våtrumszon, det vill säga att de inte är gjorda till att stå emot lika mycket vatten som ytan i en dusch. Duscha i duschutrymmet och överdriv inte mängden vatten i resten av badrummet.
- Om du bor i en lägenhet får du tänka på att inte täcka för elementen med tunga gardiner och soffor eller andra tunga möbler. Med en bra ventilation i lägenheten minska risker för fukt och mögelskador. Likaså behöver du tänka på att inte stänga igen tillluftsdon, som oftast sitter vid fönstret, för att få in frisk luft i lägenheten.
- Finns det tvättstuga bör du använda den. När du låter kläder självtorka i lägenheten bidrar det till att luftfuktigheten ökar.