Spadtag för ny räddningsstation
Nu har det första spadtaget för en ny räddningsstation tagits. Kfast projektleder bygget på uppdrag av kommunen.
I takt med att Eskilstuna växer som stad och omvärldsläget förändras, ökar också omfattningen av Räddningstjänstens uppdrag. Därför byggs nu ytterligare en räddningsstation som ska bidra till kortare insatstider och öka möjligheten att snabbt nå fram till fler människor i behov av hjälp. Den nya räddningsstationen utgör en nödvändig förstärkning av Räddningstjänstens förmåga och kapacitet i Eskilstuna.
Räddningsstationen kommer att:
- byggas på Montörsgatan i Vilsta industriområde och bli omkring 2000 kvadratmeter stor.
- bemannas av 5 till 6 brandmän dygnet runt och ha plats för upp till 5 brandbilar.
- byggas i två våningar med bland annat vagnhallar på våning 1 och personalutrymmen på våning 2.
- certifieras enligt Miljöbyggnad silver med trästomme och klimatförbättrad betong samt återbrukat stål.
Kfast projektleder byggnationen på uppdrag av Eskilstuna kommun och i samarbete med ByggDialog AB som är totalentreprenör. Spadtaget togs av Jonas Lundh, projektchef Byggdialog, Fredrik Elf vd Kfast, Marie Svensson (s), kommunstyrelsens ordförande och Bengt Brock (m), 1:e vice ordförande Räddningstjänst- och tillståndsnämnden. Räddningsstationen beräknas vara färdigbyggd i början av 2028.
Läs mer om byggnationen på stadsutvecklingswebben.

