Gå direkt till innehållet
KFast Logotyp
  • Kundservice
  • Mina Sidor
  • Sök ledigt

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Sök

  • Hem
  • Bostadskund
    • Vanliga frågor
    • Felanmälan bostadskund
    • Blanketter
    • Tillval & plusval
    • Hemma-tips
    • Det trygga boendet
    • Inomhusmiljö i bostäder
    • Utomhusmiljö runt bostäder
    • Nyinflyttad bostadskund
    • Livet hemma
    • Trivselpeng
  • Lokalkund
    • Lediga lokaler
    • Felanmälan lokalkund
    • Vanliga frågor
    • Inomhusmiljö i lokaler
    • Nyinflyttad lokalkund
    • Utomhusmiljö runt lokaler
  • Vill hyra
    • Välkommen att söka ledigt hos Kfast
    • Bostadserbjudande
    • Bostadsområden
    • Garage- och parkeringsplatser
    • Registrera dig som ny kund
    • Vanliga frågor
    • Riktlinjer och uthyrningspolicy
  • Kfast bygger
    • Pågående nyproducerade bostäder
    • Pågående och planerade renoveringar
      • Stamrenovering
    • Pågående nyproducerade lokaler åt Eskilstuna kommun
    • För entreprenörer
      • Upphandling
  • Om Kfast
    • Organisation
      • Företagsledning
      • Styrelsen
      • Styrelseprotokoll och årsredovisningar
      • Allmänna handlingar
      • Hantering av personuppgifter (GDPR)
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhetsarbete inom miljö och klimat
    • Press
    • Sponsorskap
  • Kundservice
    • Flytta
      • Nycklar och taggar
    • Blanketter
    • Vanliga frågor
      • Så betalar du hyran
    • Felanmälan bostadskund
    • Mina sidor
  • Vanliga frågor
  • Hemma-tips
  • Om Kfast
  •  > 
  • Visselblåsarfunktion – anmäl misstanke om allvarliga missförhållanden

Visselblåsarfunktion – anmäl misstanke om allvarliga missförhållanden

Eskilstuna kommunkoncern har en så kallad visselblåsarfunktion där du anonymt kan anmäla misstankar om allvarliga missförhållanden som sker i ett arbetsrelaterat sammanhang i kommunkoncernen. Visselblåsarfunktion – anmäl misstanke om allvarligt missförhållande i Eskilstuna kommunkoncern (extern länk).

 

Du kan också rapportera misstanke om allvarliga missförhållanden per telefon eller boka ett fysiskt möte med revisions- och konsultföretaget EY. Det kan du göra vardagar klockan 9.00-17.00 på telefonnummer 08-520 597 88.

När ska visselblåsarfunktionen användas?

Visselblåsarfunktionen ska användas om du misstänker allvarliga missförhållanden som sker i arbetsrelaterade sammanhang i Eskilstuna kommunkoncern (kommunen och kommunala bolag), som det finns ett allmänt intresse av att det kommer fram. Exempel på allvarliga missförhållanden som du kan anmäla genom funktionen för visselblåsning:

  • allvarliga avvikelse från interna riktlinjer och regler i tjänsten
  • bedrägeri
  • jäv
  • lagbrott
  • muta
  • olämplig bisyssla
  • stöld
  • annan situation där någon i Eskilstuna kommunkoncern får privat vinning eller fördel på grund av sin anställning

När ska visselblåsarfunktionen inte användas?

Visselblåsarfunktionen är inte till för allmänna synpunkter på exempelvis ledarskap, arbetsmiljö eller verksamhetsplanering med mera. Den är inte heller lämplig för att rapportera känsliga HR-frågor som är kopplade till enstaka individer. Om det inte känns rätt att prata med din chef eller chefens chef kan du vända dig till HR-chef, HR-direkt/HR-funktion eller någon facklig företrädare.

Om du har generella synpunkter och klagomål ska du använda kommunens synpunkthantering Säg vad du tycker.

Om du vill felanmäla något använder du någon av kommunkoncernens e-tjänster för felanmälan.

Frågor och svar visselblåsarfunktion – skr.se (extern länk)

Vad händer efter anmälan?

  1. Din anmälan tas emot av revisions- och konsultföretaget EY.
  2. EY gör en första bedömning av anmälan och tar fram förslag till vidare hantering, om ärendet ska utredas eller inte.
  3. Bedömningen samt förslag till hantering skickas till kontaktansvariga i kommunen eller det kommunala bolaget. Kontaktansvariga kan inte ta del av din identitet. De tar ställning till EY:s förslag, om ärendet ska utredas eller inte/hanteras på annat sätt.
  4. Om ärendet ska utredas gör EY utredningen. Endast de personer som utreder ärendet får ta del din identitet.
  5. EY sammanställer utredningen i en rapport och skickar till kommunen/det kommunala bolaget. När rapporten har skickats till kommunen/det kommunala bolaget blir den en allmän handling. Handlingen diarieförs och kan begäras ut av allmänheten. Innan handlingen lämnas ut görs en sekretessprövning i enlighet med offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (OSL).
  6. Ärendet hanteras enligt åtgärdsförslag i rapporten från EY.

Du som anmäler misstänkta allvarliga missförhållanden genom visselblåsarfunktionen är skyddad mot repressalier, om du tillhör någon av någon eller några av följande personkategorier:

  1. arbetstagare,
  2. volontärer,
  3. praktikanter,
  4. personer som annars utför arbete under en verksamhetsutövares kontroll och ledning,
  5. egenföretagare,
  6. personer som ingår i ett företags förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan, om verksamhetsutövaren är ett företag, och
  7. aktieägare som är verksamma i bolaget, om verksamhetsutövaren är ett aktiebolag.

Skyddet mot repressalier omfattar även de som eventuellt hjälper dig med rapporteringen samt personer eller företag som har anknytning till dig.

Om du medvetet rapporterar falsk information omfattas du inte av skyddet. Eventuella personer som anmäls via funktionen omfattas inte heller av det skyddet mot repressalier.

Du kan vara anonym när du skickar in din anmälan i visselblåsarfunktionen. Det är dock möjligt att ange kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad för att lämna ytterligare information. Du förblir dock anonym mot verksamheten. Notera att bifogade filer inte anonymiseras, till exempel dokument med e-postkonversationer, bilder, skannade dokument, chatloggar och dylikt.

Samtliga arbetsgivare med 50 eller fler arbetstagare måste införa en rapporteringskanal, hädanefter kallad visselblåsarfunktion, enligt lag (2021:980) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (visselblåsarlagen).

Visselblåsarfunktionen finns också för att motverka att allvarliga missförhållanden får fäste i Eskilstuna kommunkoncerns organisation.

Annat innehåll

Plusval

Vill du anpassa och sätta din egen personliga prägel på ditt hem? Hos oss har du möjlighet att påverka ditt hem genom att till…

Att tänka på i ditt trapphus

Trapphuset är en plats som ni delar med grannar, ambulanspersonal och räddningstjänsten.

Felanmälan lokalkund

Gör en felanmälan till oss genom ”Mina sidor” eller genom att ringa eller skicka ett mejl till oss. Hur du ska gå tillväga beror…

KFast sidfot Logotyp

Kontakta oss

Eskilstuna
Kommunfastigheter AB,
631 86 Eskilstuna

Organisationsnummer:
556499-5909

Besöksadress:
Munktellstorget 2

Vår växel
016 - 16 75 00

info@kfast.se

Om webbplatsen

  • Cookies
  • Tillgänglighetsredogörelsen
  • Hantering av personuppgifter (GDPR)
  • Allmänna handlingar

Om oss

  • Mina sidor
  • Välkommen att söka ledigt hos Kfast
  • Vi bygger
  • Press
  • Jobba hos oss
Cookies
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
{title} {title} {title}