Kundtjänst i samtal

Så fungerar bostadskön

Det är enkelt att söka bostad hos oss. Du börjar med att registrera dig i vår bostadskö. När du är registrerad och inloggad får du tillgång till ”Mina sidor” och kan börja söka bostad.

Det är enkelt att söka bostad hos oss. Du börjar med att registrera dig i vår bostadskö. När du är registrerad och inloggad får du tillgång till ”Mina sidor”. Lägg in dina önskemål om bostadsområden och lägenhetsstorlekar, dessa kan du prenumerera på och få mejl till din e-postadress när lediga objekt matchar dina önskemål. I inloggad läge kan du också lämna intresseanmälan till lediga objekt på hemsidan.

Förmedling av studentlägenheter tar Bostad Eskilstuna hand om. Du anmäler dig som sökande hos dem.

Så här fungerar det att söka våra garage- och parkeringsplatser.

Du söker och säger upp parkering- och garageplatser (fordonsplatser) i inloggat läge på Mina Sidor. Vi kan tyvärr inte erbjuda brevstöd eller brevutskick gällande parkerings- och garageplatser.

Parkeringsplatser för rörelsehindrade hanteras manuellt på kundcenter. Mejla kundcenter@kfast.se för hjälp.

Det är enkelt att söka förråd hos oss. Du börjar med att registrera dig i vår bostadskö. När du är registrerad och inloggad får du tillgång till ”Mina sidor”. Lägg in dina önskemål om förråd, då startar du en prenumeration på dessa och får mejl till din e-postadress när lediga objekt matchar dina önskemål. Alternativt, gå direkt till sök lediga förråd för att se om det finns publicerade förråd som är lediga just nu.

  • Du kan registrera dig som bostadssökande från den dag du fyller 16 år och söka lägenhet från den dag du fyller 18 år.
  • Det är kostnadsfritt att stå i bostadskö hos Kfast.
  • Du ansvarar själv för att dina kontaktuppgifter är aktuella.
  • Det är ej tillåtet att använda tredjepartstjänster för att stå i bostadskön.

Du kan stå i kö hur länge som helst. När du registrerar dig får du en egen sida (Mina sidor). För att behålla dina köpoäng är det viktigt att du personligen loggar in på ”Mina sidor” minst var sjätte månad. Om du inte gör det förlorar du dina köpoäng. Om du har valt att i stället få erbjudanden om lediga objekt skickat till dig per post, måste du ringa till oss minst var sjätte månad och uppge ditt kundnummer samt meddela oss att du vill behålla dina poäng. Observera att om du förlorat dina köpoäng så kan du inte få tillbaka dem.

Om du får ett meddelande vid registreringen som säger att dina uppgifter redan finns hos oss betyder det att du redan finns registrerad i systemet sedan tidigare, eller att du redan hyr en bostad hos oss. Logga då in med ditt användarnamn (ditt personnummer) och ditt lösenord (dina fyra sista siffror) och uppdatera dina uppgifter.

Om du inte längre vill stå i bostadskön så behöver du inte göra någonting, det räcker med att du slutar logga in på ”Mina sidor”. Om du inte loggat in på sex månader faller du automatiskt ur vår bostadskö och förlorar alla dina poäng.

  • Dina köpoäng är personliga och kan inte överlåtas.
  • Man kan inte lägga ihop sina köpoäng med annan sökandes poäng.
  • När du står i bostadskö som bostadssökande får du en poäng per dag som du sedan kan använda för att göra en intresseanmälan till en bostad.
  • Om du får kontrakt på en bostad så nollställs dina köpoäng.

 

Hur fungerar kösystemet för mig som redan är hyresgäst?

  • Du som har kontrakt hos oss börjar samla köpoäng från den dag avtalet börjar gälla.
  • Köpoäng räknas tidigast från 1998-01-01, om du bott så länge i samma lägenhet.
  • Det är alltid den senaste lägenhetens kontraktstid som räknas som köpoäng.
  • Om du bor fem år i samma lägenhet får du 500 bonuspoäng utöver köpoängen, en bonus som sedan fortsätter att falla ut vart femte år förutsatt att du bor kvar i samma lägenhet.
  • Om du flyttar till en ny bostad inom vårt bestånd nollställs poängen och nya köpoäng kommer att räknas från inflyttning i din nya lägenhet.
  • Om du flyttar ifrån oss nollställs dina köpoäng från den dagen då uppsägningen registreras.

 

Rensning av kö

Vårt kösystem rensas automatiskt varje natt till måndag. Alla som inte loggat in på ”Mina sidor” de senaste sex månaderna förlorar då automatiskt sina köpoäng.

  • Du kan anmäla intresse för tre bostäder åt gången.
  • I faktarutan framgår när objektet plockas ned från hemsidan, det är den tiden man har på sig att lämna intresseanmälan. När tiden för intresseanmälan är över kan du inte ångra din anmälan. Observera att vi inte kan ta bort eller ändra en intresseanmälan som du gjort.
  • Att du lämnat intresse för en bostad är ingen garanti att det är just du som kommer få den, eftersom det kan vara fler som lämnat intresse för samma bostad. Dina köpoäng och vår prövning av dig som kund är avgörande för att du ska komma att få ett kontrakt.
  • Du kan inte göra en intresseanmälan om du har en hyresskuld till oss. Detta gäller även om du haft två inkassokrav under det senaste året.
  • Du kan inte göra en ny intresseanmälan om du nyligen flyttat in i din bostad, den inbyggda spärren släpper sex månader efter inflyttningsdatum. Efter det kan du göra en ny intresseanmälan.

När tiden för intresseanmälan gått ut för en publicerad ledig bostad, kommer de med högst köpoäng att få erbjudande om att titta på bostaden. I erbjudandet framgår vilken tillträdesdag/inflyttningsdag som gäller. Infaller datumet på en helgdag, exempelvis en lördag eller söndag är tillträdesdatumet första vardagen därefter. Erbjudandet skickas till ”Mina sidor” och du ansvarar själv för att logga in och ha koll på eventuella erbjudanden om visning.

Du får max tre erbjudanden åt gången. Om du har obesvarade erbjudanden kan du inte göra nya intresseanmälningar förrän du lämnat svar. Du svarar via ”Mina sidor”.

Om bostaden går till en annan sökande, får du alltid ett meddelande som talar om att bostaden gått till någon annan. Du hittar sådana meddelanden i historiken på ”Mina sidor”.

Vi rekommenderar att du ska ha sett bostaden innan du bestämmer dig för att gå vidare och tacka ja till erbjudandet. I erbjudandet finns namn och telefonnummer till nuvarande hyresgäst eller till den som visar bostaden. Du ansvarar själv för att kontakta den som visar bostaden inom den angivna tiden. Ibland inträffar det tyvärr att en hyresgäst är oanträffbar eller av andra skäl inte kan visa sin bostad för dig. Kontakta kundcenter så kan vi undersöka om det finns möjlighet att få kontakt med den person som ska hålla i visningen. 

När du ska tacka ja eller nej till bostaden gör du det via ”Mina sidor” inom svarstiden. Vi kan inte förlänga svarstiden för ett erbjudande.

Har du brevstöd ska du svara på erbjudandet genom att besöka eller ringa oss på telefon 016-16 75 16.

Tackar du nej eller inte svarar alls på fem erbjudanden om visning under ett halvår blir du spärrad i sex månader från att söka lägenhet. Köpoängen berörs inte av spärren.

Tackar du ja till att hyra en bostad men sedan ångrar dig blir du spärrad i sex månader från intresseanmälningar. Är hyresavtalet också uttaget men inte undertecknat när du ångrar dig går även köpoängen förlorade.

För den som inte har tillgång till dator kan vi erbjuda brevstöd. De som har ställt sig i bostadskö till ett område och har tillräckligt med köpoäng får erbjudanden om visning via brev med posten. De som har brevstöd har inte någon förtur, enda skillnaden är att de inte kan söka via hemsidan.

Om du aktiverar dig via vår hemsida så försvinner brevstödet.