Riktlinjer uthyrning av lokaler för kommersiell verksamhet

Grundförutsättningar för att hyra lokal av Kfast

Hos Kfast ska alla känna sig välkomna att hyra lokal. Uthyrningen ska präglas av transparens och tydlighet. Alla har möjlighet att lämna en intresseanmälan på våra annonser för lediga lokaler. Kfast har i uppdrag att se till att våra kunder bidrar till utveckling och trygghet i närområdet och vi jobbar för att rätt kund ska få rätt lokal. Innan vi erbjuder dig ett hyresavtal gör vi därför en samlad bedömning av hur väl du uppfyller tre viktiga grundförutsättningar: förmågan att betala hyra, syftet med lokalen utifrån stadsdelsutveckling samt förmåga att bidra till trygghet.

Du ska:

  • Vara myndig och ha ett organisationsnummer, alternativt ett svenskt personnummer. En juridisk person är att föredra som avtalspart.
  • Ha en hållbar affärsidé och affärsplan – detta för att det ska finnas rätt förutsättningar för verksamheten i lokalen.
  • Vara kreditvärdig.
    Kfast tar kreditupplysning på alla som blir aktuella för ett lokalhyresavtal för att säkerställa att du kan betala hyran. I vissa fall kontrolleras verksamhetens årsredovisning och budget.

Vi tittar på:

  • Lokalens beskaffenhet, vad lokalen ska användas till och hur det bidrar till områdets attraktivitet.
  • Lokalens läge i förhållande till och påverkan på andra verksamheter, närboende med mera.
  • Verksamhetens innehåll, utbud av varor och tjänster, karaktär, öppettider, förekomst av ljud/buller/ventilation, behov av parkeringar, behov av distribution och besöksfrekvens.
  • Verksamhetsidkarens branscherfarenhet.

Du ska:

  • Bidra till att bevara trygghet, ordning och gott skick i och utanför lokalen.
  • Ha en god relation med oss på Kfast.
  • Motverka allvarliga störningar och vanvård av lokalen.
  • Vara medveten om att all form av olaglig verksamhet i lokalen kommer att leda till uppsägning av avtalet. Tecken på samröre med kriminella personer och/eller sammanslutningar kommer att leda till att avtal ej tecknas.

Annonsering och erbjudande

Annonsering av lediga lokaler görs på objektvision.se samt kfast.se. Lokalerna publiceras med en grundhyra. Med grundhyra menas hyreskostnad exklusive tillägg. Hyror, anpassningar, avtalstid och allt övrigt som gäller för lokaluthyrningen regleras genom ditt hyresavtal.

Kfast tillämpar inget kösystem för lokaluthyrning. En samlad bedömning görs för att få rätt kund till rätt lokal. För att hyra en lokal skickar du in en intresseanmälan via objektvision.se för den lokal du är intresserad av eller mejlar en förfrågan till ledigalokaler@kfast.se.

Du som kund förhandlar alltid med en områdeschef och tecknar sedan avtal med behörig firmatecknare/ombud på Kfast.

Anpassning av lokaler

När du vill utveckla och anpassa din lokal ska du alltid fråga Kfast först. Vissa anpassningar, som exempelvis byggnation av en uteservering, måste godkännas av Eskilstuna kommuns bygglovsavdelning. Även om du har fått tillstånd från bygglovsavdelningen så behöver Kfast godkänna byggnationen.

I normalfallet ingår inte verksamhetsanpassningar i hyran utan är en investering som du står för som kund. Vi vill uppmärksamma dig på att vid anpassningar av lokalen kan det tillkomma kostnader för ändring av bland annat utrymningsplaner, ritningar eller andra dokument.

I särskilda fall kan Kfast stå för investeringen, men då läggs kostnaden som ett tillägg på hyran.

Från och med tillträdesdagen kan olika myndigheter och andra, på grund av gällande eller framtida lagstiftning, ställa krav på åtgärder i lokalen. Det är alltid du som hyresgäst som ansvarar för dessa tillkommande anpassningar och det regleras i hyresavtalet.

Om du som lokalkund enligt hyresavtalet är skyldig att vidta en åtgärd på grund av ett visst myndighetskrav, ska du även här samråda med Kfast innan du genomför åtgärden. Förändringar i lokalen kan till exempel påverka ventilationen i fastigheten. Det är därför viktigt att Kfast får veta vilka åtgärder som planeras.

När du har ett hyresavtal

Vid ändring av verksamhet måste detta godkännas av Kfast områdeschef för respektive lokal. I vissa fall kan även kommunens bygglovsavdelning behöva ge tillstånd för ändring av verksamhet. Detta eftersom Kfast har i uppdrag att bidra till stadsdelsutvecklingen och se till att rätt kund matchas med rätt lokal.

Under avtalstiden kan du som lokalkund hyra ut hela eller delar av lokalen i andra hand. Vid uthyrning i andra hand krävs alltid ett godkännande från områdeschef på Kfast.


Det ursprungliga avtalet gäller, men vid uthyrning i andra hand har inte andrahandskunden något avtalsförhållande med hyresvärden, det vill säga oss på Kfast. Det är alltså du som skrivit på avtalet som måste se till att andrahandskunden följer hyresavtalet. Ingen annan verksamhet får bedrivas i lokalen än det som står i avtalet.


Det är viktigt att vara medveten om att andrahandskunden har ett så kallat indirekt besittningsskydd och kan till exempel inte bli uppsagd utan giltiga skäl.

Det är viktigt att du som bedriver en verksamhet visar hänsyn och motverkar störningar i fastigheten. Du ska även verka för trivsel och renlighet i lokalen, omkring lokalen och i allmänna utrymmen. Du är ansvarig för att informera anställda och besökare om vad som gäller.

Under avtalstiden kan du som lokalkund överlåta verksamheten inklusive hyresavtalet. För att du ska ha möjlighet att göra det krävs godkännande från Kfast. För att få det skickar du in en skriftlig ansökan om överlåtelse till Kfast med ett förslag på ny kund. Samma regler gällande betalningsförmåga gäller för den nya kunden som för dig. När Kfast godkänner överlåtelsen är det kopplat till att det är den befintliga verksamheten som ska övertas. Finns planer för att ändra inriktning av verksamheten ska det först godkännas av Kfast.

Uppsägning av hyresavtal

Ett lokalhyresavtal kan löpa på bestämd eller obestämd tid. Om hyrestiden är bestämd är det definierat i avtalet, vanligtvis på 3, 5 eller 10 år. Ett hyresavtal på bestämd tid kan som huvudregel inte sägas upp vid någon annan tidpunkt än till hyrestidens utgång.


Blankett för uppsägning av lokalhyresavtal finns på kfast.se och ska användas så att uppsägningen sker på rätt sätt.


När Kfast har mottagit uppsägningen skickas en bekräftelse till dig som kund. Under uppsägningstiden kommer Kfast att förbesikta och avflyttningsbesikta lokalen.

Vid avflyttning ska lokalen vara städad och lokalen ska återlämnas i det skick som den var när den tillträddes. Städningen bekostas av dig som kund. Du får inte någon ersättning för eventuella förändringar eller förbättringar i lokalen som du har gjort för att anpassa den till din verksamhet. Eventuella förändringar ska återställas så att lokalen är i det skick den var vid tillträdet.

Vid en överlåtelse gäller att tillträdande lokalkund övertar ansvar för eventuella ombyggnationer som gjorts

Ett lokalhyresavtal kan sägas upp på grund av villkorsändring eller avflyttning fram till dess att avtalstiden slutar att gälla. Villkorsändring där parterna kommer överens innebär att hyresförhållandet fortsätter. Kommer parterna inte överens måste kunden flytta. I princip alla villkor i avtalet kan ändras, men vanligast är följande:

  • Hyran. Avtal som är längre än tre år har ofta index som reglerar hyreshöjningen årligen. I övrigt sker förändringar av hyran främst genom hyresförhandling med hyresgästföreningen.
  • Hyresavtalets löptid
  • Driftkostnader
  • Underhållsansvar