Lovisa och Moa stöttar Eskilstunas ungdomar

Ungdomsjouren Fria är en ideell förening som stöttar och stärker ungdomar i Eskilstuna för ett jämställt samhälle fritt från våld. Det är också en av de föreningar som Kfast och de övriga kommunala bolagen är stolta över att sponsra som en del av vårt arbete med att utveckla Eskilstuna.

Ungdomsjouren Frias verksamhet riktar sig till personer i åldern 12–19 år och erbjuder stöd genom anonym chatt, stödsamtal hos kurator och syskonskap samt möter unga i skolor, fritidsgårdar och idrottsföreningar.

Någon som lyssnar

Chatten, som bemannas av volontärer, har över tusen stödsamtal om året. De som tar kontakt är främst unga som blivit utsatta för våld eller upplever psykisk ohälsa. Många lyfter frågor om kropp, sexualitet, vänskap eller relationer.

– Vi vill vara någon som lyssnar och orkar finnas där, som kan ge en bra erfarenhet av att det finns vuxna som faktiskt bryr sig. Vi jobbar mycket med bemötande. Det är viktigt att stötta och peppa ungdomarna så att de vågar fortsätta berätta och får kraft att ta makt över sin situation. De behöver känna att det finns någon som lyssnar och är på deras sida, säger Moa.

Våga prata

Lovisa och Moa upplever att många av de ungdomar som tar kontakt saknar kunskap om hur en sund relation ska vara. Ett kontrollerande eller svartsjukt beteende kan ses som romantiskt och när våldet sker digitalt missas det lätt av vuxenvärlden. Som vuxen är det viktigt att se, höra och agera.

– Vi behöver sätta oss in i hur ungdomarnas verklighet ser ut. Vi missar lätt riskerna med digitala medier och det våra unga konsumerar där. Som förälder är det viktigt att våga prata med sina barn, säger de.

Värdefullt sponsorstöd

Ungdomsjouren Fria har funnits sedan 2006 och är som ideell förening ständigt i behov av ekonomiskt stöd utifrån.

– Det är värdefullt att få jobba fokuserat och helhjärtat med unga tjejers livsvillkor och förutsättningar i samhället. Det sponsorstöd som vi får från Kfast betyder oerhört mycket för att vi ska kunna driva den här verksamheten och fortsätta ge stöd till ungdomar, säger Lovisa.

– Jag vill vara det stödet för någon som jag själv hade behövt som ung, säger Moa.

Totalt sponsrar Kfast och de andra kommunala bolagen i Eskilstuna drygt 50 olika föreningar och organisationer. Tillsammans utvecklar vi Eskilstuna, så att livet får plats och platser får liv!

Jämnare inomhustemperaturer och minskad energianvändning hos Kfast

Nya temperaturmätare i bostäder hos oss på Kfast bidrar till en jämnare inomhustemperatur, minskad energianvändning och bättre service.

Mätning av temperatur ger bättre klimat inomhus

I nästan alla bostäder som Kfast äger sitter det nu en liten dosa som mäter inomhustemperaturen. Med hjälp av den kan Kfast läsa av vilken medeltemperatur det är i bostäderna och på så sätt säkerställa att våra kunder har en jämn inomhustemperatur. Installering och användning av temperaturmätare påverkar inte hyran.

Minskad energianvändning

Genom att Kfast har kunnat jämna ut inomhustemperaturen i sina bostäder, visar mätningar att sedan juli 2024 har temperaturmätarna bidragit till en minskad energianvändning på i genomsnitt 6 procent. Detta innebär att det gått åt cirka 3 100 000 kWh mindre energi än samma period året innan. Genom att minska energianvändningen bidrar Kfast till att nå Eskilstunas klimatmål att bli klimatneutrala 2030.

Snabbare felsökningar ger bättre service

Temperaturmätaren har även bidragit till att lättare kunna göra felsökningar då felanmälningar kommer in. Genom att läsa av temperaturmätarna går det att få en bättre överblick av orsaken till det problem som uppkommit.

Här kan du läsa mer om temperaturmätarna och hur de fungerar.

Livet hemma, vår digitala kundtidning

Läs vår digitala kundtidning Livet hemma. Här berättar vi vad som händer hos oss på Kfast och i våra bostadsområden.

Nu blir det ännu enklare att ta del av nyheter, tips och spännande reportage från KFAST! Vår kundtidning ”Livet hemma”, som du tidigare fick i brevlådan, har nu gått digitalt – för en smidigare och hållbar läsupplevelse.

Vi vill hålla dig som hyresgäst uppdaterad med allt som händer hos oss. Från viktiga nyheter, till projekt i våra bostadsområden till hjälpsamma hemma-tips.

Läs nummer 1 för 2025 här.

modernt inrett vardagsrum med balkongdörren öppen. texten: Livet hemma vår digitala kundtidning

Årsredovisning för 2024

Nu kan du ta del av årsredovisningen för Kfast 2024. I årsredovisningen kan du bland annat läsa vad vi som samhällsbyggande fastighetsbolag gjorde under förra året.

Eskilstuna fortsätter att utvecklas och vi på Kfast är stolta över att bidra till det på många olika sätt. Här är ett axplock av vad vi gjorde under förra året:

Läs mer i Kfasts årsredovisning för 2024.

Tillsammans utvecklar vi Eskilstuna, så att livet får plats och platser får liv!

Framsida till Kfasts årsredovisning 2024.

En hållbar satsning för ökad kvalité och livslängd för bostäder i Hällby

En välplanerad stamrenovering väntar fastigheterna på Ekenhillsvägen i Hällby. Vi har pratat med projektsamordnarna Carl Hermansson och Johanna Pettersson på Kfast för att förstå vad detta innebär för hyresgästerna och framtiden för området.

Här kan du läsa mer om projektet på Ekenhillsvägen i Hällby.

Så använder vi våra fordon

Ett verktyg som så många andra bolag nyttjar i tjänsten är fordonet: en bil, en caddy eller kanske den lilla golfbilen. Hos oss finns en rad olika fordon som används i tjänsten, alltid redo och på väg till någon stadsdel i Eskilstuna. Vi hyr ut och förvaltar, utvecklar och bygger fastigheter – och tar hand om allt från bostäder, förskolor, grundskolor till vård- och omsorgsboenden, idrottsanläggningar och affärslokaler. Det betyder att vi har många olika professioner inom bolaget och flertalet fordon i rullning.

Fordonet är ett hjälpmedel till och från platser ofta packad med redskap. Därför behöver vi komma nära våra fastigheter, det gör oss mer effektiva och bidrar till minskad skaderisk i hanteringen av våra redskap.

När vi använder ett fordon följer vi våra fordonsriktlinjer och rutiner om förarens ansvar. Vi tar självklart allvarligt på trafikförseelser och olyckor. Vi följer lagar och trafikregler. Vi parkerar så att man inte hindrar eller stör andra, eller utsätter sig själv eller andra för fara.

Vi finns på många platser och kanske har du sett våra fordon? Vi på Kfast vill ständigt utvecklas så därför tar vi tacksamt emot dina upplevelser. Vill du framföra en anmärkning om hur vi använder våra fordon, ber vi dig att kontakta vår serviceanmälan på 016-16 75 16. Det hjälper oss i vårt kvalitetsarbete.

Tillsammans utvecklar vi Eskilstuna så att livet får plats och platser får liv.

Kundcenter i tillfälliga lokaler – men vi finns kvar på samma adress!

Vi genomför just nu en stamrenovering av vårt huvudkontor, vilket innebär att vårt kundcenter har fått en tillfällig ny lösning. Du hittar oss fortfarande på samma adress, men nu i en annan ingång till tillfälliga baracker. Det finns skyltning uppe som vi hoppas ska hjälpa till med navigeringen.

Trots förändringen kan du räkna med samma goda service som alltid! Våra kontaktvägar är desamma som alltid, och vi ser fram emot att hjälpa dig precis som vanligt.

Välkommen!

Öppettider
Vardagar 10:00-12:30 och 13:30-16:00
(lunchstängt 12:30-13:30)

Boka besök
Här kan du boka besök hos kundcenter om du behöver personlig hjälp.

Telefon
016-16 75 16 (knappval 1)

E-post
kundcenter@kfast.se

Kundcenter Kfast tillfällig lokal i form av en barack

Nya hyror är klara för 2025

Kfast och Hyresgästföreningen är överens om hyreshöjningen för 2025. Höjningen blir i genomsnitt 4,86 % och differentieras mellan olika bostäder. Den nya hyran gäller från 1 april. 

För att se vad din nya grundhyra blir så kan du söka på din adress och lägenhetsnummer via länken;

Se min nya grundhyra som gäller från 1 april 2025.

Hyresgästföreningen och Kfast har tagit hänsyn till bland annat kall- och varmhyra, efterfrågan och hyresnivå i förhållande till bruksvärde, och utifrån detta så har sedan hyreshöjningen fördelats. Hyreshöjningen mätt i kronor per månad blir på så sätt mer jämnt fördelat.

”Hyresgästföreningen och vi på Kfast har i år haft ett bra förhandlingsklimat och vi har lyckats nå en överenskommelse, det betyder att vi undviker retroaktivitet och kan kommunicera till våra hyresgäster i god tid innan hyreshöjningen”, säger Fredrik Elf, VD, Kfast.

Sarah Norström, Affärsområdeschef bostad, Kfast, säger:
”Nivån på hyreshöjningen ligger i linje med övriga hyreshöjningar i Eskilstuna och i landet. Det är första gången som Kfast differentierar hyreshöjningen, men det är vanligt förekommande runt om i Sverige. Det leder till att likvärdiga bostäder får mer likvärdig hyreshöjning i kronor per månad”.

Parkering- och garageplatser
Om du hyr parkering- eller garageplats, höjs hyran från 1 april 2025 enligt nedan: 
Moped/motorcykel: 10 kronor/månad
Parkering utan motorvärmare: 30 kronor/månad
Carport/garage utan motorvärmare: 35 kronor/månad
Carport/garage/parkering med motorvärmare: 40 kronor/månad.

Individuell mätning och debitering av vatten
Det nya priset för varmvatten är 72,50 kronor/kubikmeter och för kallvatten 30 kronor/kubikmeter. Kfast har inte justerat priset på vatten under flera år och justeringen beror på att priserna för vatten har ökat kraftigt. Priserna gäller från april 2025.  

Normal varmvattenanvändning för 3 rum och kök är cirka 2,9 kubikmeter/månad. Det innebär en ökad kostnad på cirka 65 kronor/månad. Läs mer på vår hemsida om Individuell mätning och debitering av varmvatten.

Din hyresavi
Under dagen den 14 mars kommer du att kunna se din hyresavi för april på Mina sidor. Du som betalar via autogiro får en kopia på hyresavin.

Har du frågor?
Du kan se din nya grundhyra redan idag via länken ovan. Har du andra frågor är du naturligtvis välkommen att kontakta vår kundservice, vi nås enkelt via mejl och telefon.


Brandfilt – din hjälte i nöden

En liten låga kan snabbt bli ett stort problem, men en brandfilt gör jobbet enkelt. Lägg den över elden, så kvävs lågorna direkt – utan vattenkaos eller stress. Perfekt för småbränder i soffan, på mattan eller vid spisen. Ha en nära till hands, för bränder väntar inte på rätt tillfälle. Nu finns det dessutom många snygga varianter som passar in i din inredning, så den alltid kan vara framme 👍

Här kommer Claes Vennberg från räddningstjänsten för att visa hur du använder den!

Förnya din lägenhet – tillval & plusval numera digitalt

Vill du sätta din egen prägel på ditt hem? Nu kan du enkelt och smidigt välja nya tillval och plusval digitalt! Uppdatera din lägenhet med ny väggfärg, snygga tapeter, fräscht kakel eller en stilren bänkskiva. Du kan även uppgradera dina vitvaror för en modernare känsla i köket.

Så här funkar det:
✅ Skicka in en intresseanmälan – vi utvärderar vad som är möjligt i just din lägenhet.
✅ Om det godkänns, genomför vi uppdateringarna.
✅ Kostnaden läggs månadsvis på din hyra – enkelt och bekvämt!

Det bästa av allt? Du kan göra allt detta direkt via vår digitala tjänst. En hyresrätt ska kännas som hemma, och nu kan du göra den mer personlig än någonsin!

Vad är skillnaden på tillval och plusval?

Tillval är produkter som ”läggs till” i din lägenhet.
Du kan göra intresseanmälan för tillval för att höja standarden i din lägenhet. Kostnaden för tillval är en fast månadskostnad och ändras varje år i samband med den årliga hyresförhandlingen. De tillval som finns i lägenheten tillhör också lägenheten. Det innebär att du inte kan ta med dem om du flyttar eller ta bort dem under tiden du bor i ditt hem. Här kan du läsa mer om tillval och villkor. Summan varierar beroende på tillvalet, från 39kr extra/månad.

Plusval är något som blir som ”plus i kanten” i lägenheten kan man säga.
Det kan vara nya tapeter, ny väggfärg eller varför inte en ny linoleummatta? Du väljer själv vad du vill göra, när du vill göra det och hur mycket det får kosta. Plusvalen betalar du månadsvis under en bestämd tidsperiod och kostnaden ändras varje år i samband med den årliga hyresförhandlingen. Här kan du läsa mer om villkor för plusval.