Vanliga frågor

Uppsägningstiden är alltid tre (3) kalendermånader. Det gäller även om man flyttar internt. Vid dödsfall gäller en (1) månad. Uppsägningen skall alltid ske skriftligt.
För er som valt autogiro kommer vi från och med nästa månad inte skicka ut någon pappersavi. Vi vill vara en miljövänlig fastighetsvärd och färre papper är bättre för miljön.
Dock skickas en hyresavi ut via posten vid förändring av beloppet för vattendebitering, garage-, parkerings- eller lägenhetshyror med mera.
Det ska vara minst 20 grader på dagen och 18 grader på natten. Vid väderomslag, exempelvis vid övergången mellan höst och vinter finns en viss tröghet innan värmen hinner ställa om sig på nytt.
Du måste ha hyresvärdens skriftliga medgivande till andrahandsuthyrningen och beaktansvärda skäl till det. Du ska till exempel studera på annan ort eller arbeta någon annanstans än på hemorten under en begränsad tid. Denna tidsperiod måste kunna styrkas med ett intyg.

Kontakta hyresenheten i god tid innan du börjar hyra ut din lägenhet. Saknar du skriftligt medgivande från oss och vi upptäcker andrahandsuthyrningen riskerar du att bli uppsagd och du förlorar då ditt hyresavtal.

Nej, du måste kontakta en låssmed för dörröppning. Om huvudnyckel finns kan ett jourföretag mot betalning öppna dörren. Telefonnummer till låsjouren finns då i trapphuset.
Du måste ha ett skriftligt godkännande från oss. Kontakta ditt distriktskontor eller hyresenheten för en ansökningsblankett.
Logga in ”Mina sidor”. Där hittar du OCR-numret på den obetalda hyresavin.
Uppsagda lägenheter läggs på hemsida där det ligger i en vecka och kötiden avgör vilka som får erbjudande.
Nej, boendepoäng är personligt och får inte överlåtas.
Som befintlig hyresgäst kan du kontakta hyresenheten och berätta vilken typ av lokal du söker och vad du vill ha den till. Vill du till exempel bedriva någon särskild verksamhet? Och hur stor yta behöver du?

Här på webben kan du också, via dina egna sidor, prenumerera på lokaltyper som är intressanta för dig så att du får information när tänkbara lokaler blir lediga. När du hittat något du tycker känns bra så gör du en ansökan via webben eller vänder dig till hyresenheten. Det finns även lokaler som inte publiceras på hemsidan. Kontakta oss om du vill veta mer om dem.

Du som har kontrakt hos oss börjar samla boendepoäng från den dag avtalet börjar gälla. Det innebär att du inte behöver aktivera dina poäng förrän den dagen det är dags att söka någon annan lägenhet. Du samlar poäng under din boendetid.

Boendepoäng räknas tidigast från 1998-01-01, om du bott så länge i samma lägenhet. Det är alltid den senaste lägenhetens kontraktstid som räknas som boendepoäng. Om du bor fem år i samma lägenhet får du 500 bonuspoäng utöver boendepoängen, en bonus som sedan fortsätter att falla ut vart femte år förutsatt att du bor kvar i samma lägenhet.

Om du flyttar till en ny lägenhet inom vårt bestånd nollställs poängen och nya boendepoäng kommer att räknas från inflyttning i din nya lägenhet.

Det gör du på på vår webbplats under prenumeration på ”Mina sidor”.
Har du kollat att din e-postadress är rätt?
Du blir inte spärrad om du inte svarar på ett erbjudande via vår webbplats.
Om du är kontraktsinnehavare behöver du endast aktivera dig i kön när du har planer på att flytta igen.
Det beror på att du har 3 månaders uppsägningstid och söker du en lägenhet som är ledig tidigare så blir det dubbelhyra.