Bild på två barn som hoppar i en säng.

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring ditt boende.

Om du har tappat bort en nyckel och behöver hjälp att låsa upp din dörr kontaktar du omgående vår jour för att få hjälp. De har jour dygnet runt och telefonnummer är 016-12 60 40

Om du inte ska bo i din lägenhet under en viss tid kan du hyra ut den i andra hand om det finns giltiga skäl. Andrahandsuthyrning innebär att du tillfälligt upplåter lägenheten till någon annan under en begränsad tid, om du till exempel ska studera eller arbeta på annan ort. Du måste alltid ha vårt skriftliga medgivande för att få hyra ut din lägenhet. Se Att hyra ut i andra hand för att läsa mer om vad det innebär att hyra ut i andra hand och hur du ansökan om ett godkännande.

De flesta av våra lediga lokaler publiceras här på vår hemsida. Här på webben kan du också, via dina egna sidor, prenumerera på lokaltyper som är intressanta för dig så att du får information när tänkbara lokaler blir lediga. När du hittat något du tycker känns bra så gör du en ansökan via webben eller vänder dig till vårt kundcenter. Det finns även lokaler som inte publiceras på hemsidan. Kontakta oss om du vill veta mer om dem och berätta om vilken typ av lokal du söker för din verksamhet så hjälper vi dig vidare.

Det ska vara minst 20 grader på dagen och 18 grader på natten. Under hösten och våren när det är kalla nätter och varmare dagar, det varierande vädret gör att elementen inte alltid hänger med att ställa om temperaturen hemma. Du kan läsa mer om temperaturer och tips på vad du kan tänka på för att få till temperaturen inne under hösten och våren besök undersidan Temperaturer

Ja det brukar gå bra. Men innan du sätter upp en parabolantenn måste du ha ett skriftligt godkännande från oss. Kontakta Kundcenter för en ansökningsblankett.

Din hyresavi finns digitalt på Mina sidor. När du loggat in hittar du OCR-numret för den obetalda hyresavin. Genom att skaffa e-faktura eller autogiro kan du enkelt hålla koll på dina hyresavier. Läs mer på sidan Så betalar du hyran.

Nej. Dina bostadspoäng är personliga och kan inte överlåtas.

Då är du varmt välkommen att kontakta vårt Kundcenter.

Du som har kontrakt hos oss samlar poäng under din boendetid, från den dag avtalet börjar gälla. Om du bor fem år i samma lägenhet får du 500 bonuspoäng utöver boendepoängen, en bonus som sedan fortsätter att falla ut vart femte år förutsatt att du bor kvar i samma lägenhet. Om du flyttar till en ny lägenhet inom vårt bestånd nollställs poängen och nya boendepoäng kommer att räknas från inflyttning i din nya lägenhet.

För våra bostäder gäller vårat kösystem. Det innebär att den som har högst antal köpoäng är den som kommer att få erbjudande om bostad först. Tackar hen nej går erbjudandet vidare till den som har näst högst köpoäng. Det spelar alltså ingen roll när du intresseanmäler dig för våra lediga lägenheter. Det finns vissa undantag från kösystemet, exempelvis om du flyttar till Eskilstuna för arbete.

Det gör du enkelt på under prenumeration på ”Mina sidor”.

Att du inte får förslag enligt din prenumeration kan bero på olika saker. Dels kan det vara att din e-postadress inte är registrerad eller att den är felstavad. Det kan också bero på att vi inte haft någon lägenhet till uthyrning som matchar dina önskemål. Att kontrollera sina kontaktuppgifter och preferenser för prenumeration gör man lätt på Mina sidor.

När du har fått en lägenhet hos oss och därmed är kontraktsinnehavare behöver du intet aktivera dig i kön igen förens du har planer på att flytta.

När du hyr din lägenhet hos oss har du tre månaders uppsägningstid, och du betalar hyran under alla månader. Uppsägningstid har man för att hyresgäst ska ges tid hitta en ny bostad, eller för att vi ska hinna hyra ut bostaden till en ny hyresgäst. Detta kan ibland leda till dubbel hyra under någon månad, om man flyttar in i den nya bostaden innan uppsägningstiden löpt ut men vi försöker alltid att göra en flytt så smidig som möjligt. Du kan läsa mer på vår sida om att flytta.